De zorgsector is volop in beweging en nieuwe uitdagingen leiden tot nieuwe recepten om slimmer te gaan werken. De theorie rond Innovatieve Arbeidsorganisatie levert een schat aan ideeën en methodes om organisaties levenskrachtiger te maken en mensen te verbinden rond het primair proces en de klant.
In Slimmer Zorgen voor Morgen komt die theorie uitgebreid aan bod en laten verschillende ziekenhuizen en woonzorgcentra uit Belgisch-Limburg zien hoe die principes in de praktijk werken. Dit boek maakt de concepten van de moderne sociotechniek uiterst toegankelijk en levert een pak inspiratie voor iedereen die met organisatievernieuwing aan de slag wil.
Managers zijn het er alvast over eens: een goede strategische visie maakt het verschil. En ook in de gezondheids- en welzijnssector is strategisch management van ontzettend groot belang. Het succesvolle boek 'Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector' werd volledig herwerkt en is helemaal up-to-date met de nieuwste trends en inzichten uit de praktijk.
De gezondheids- en welzijnzorg krijgt steeds vaker te maken met complexe uitdagingen met een strategische dimensie. Denk maar aan de vergrijzing, de medische ontwikkeling, de budgettaire schaarste, de samenwerking zowel binnen de eigen sector als intersectoraal, de wachtlijsten, het cliëntenbewustzijn.. Daarom is een goed onderbouwde strategische visie de beste manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Mensen die in social profit werken zijn heel erg begaan met hun cliënten, bewoners, bezoekers, gebruikers, patiënten, burgers en belanghebbenden.
Waarom hebben deze organisaties het dan toch soms nog moeilijk om voluit voor de klant te gaan? Wat houdt hen tegen om – net zoals sommige profitspelers – alles op alles te zetten voor de klant? Voor alles zal wel een reden en redenering te vinden zijn. Tussen droom en daad staan steeds wetten in de weg en praktische bezwaren.
In dit boek probeert auteur Tom Vandooren om bij te dragen aan iets waar veel socialprofitorganisaties de juiste genen voor hebben: het graag zien van de klant en dit consequent tonen. Met dit boek schaart hij zich niet tegen maar net naast hen in het zoeken naar manieren om terug de held van onze klanten te worden.
Want hoe doen we dat, die klant centraal stellen? Gaat het om snel en foutloos werken? Is maatwerk de sleutel? Of moeten we de gevoelens van de klant bespelen?
Dit boek verkent wat klantgerichtheid kan betekenen in zorg, welzijn, bestuur, onderwijs, … en welke strategieën er zijn om (steeds) waardevol(ler) te zijn voor klanten.
Via een systematische zoektocht door het complexe systeem dat elke organisatie is, gaat de auteur vervolgens op zoek naar manieren waarop klantgerichtheid vorm kan krijgen in het organisatieontwerp.
Zijn denken over klantgerichtheid in social profit mag dan wel gevoed en vormgegeven zijn door auteurs en deskundigen op dit vlak, maar is ontstaan, gegroeid en bijgesteld door de vele gesprekken, discussies, workshops, vormingen, … die hij rond dit thema de voorbij jaren had, volgde en gaf.
"Achter elk mooi verhaal schuilt een mens. Achter 100 mooie verhalen schuilt een systeem."
De overheid van vandaag staat voor heel wat uitdagingen. De economische crisis stelt deze alleen maar scherper. Het huidige kluwen van versnipperde overheden zaait verwarring bij de burgers en doet de vraag rijzen naar de meerwaarde ervan.
Bovendien blinkt de overheid niet uit in innovatieve en baanbrekende initiatieven, omdat het eigenbelang nog steeds boven de klant wordt gezet. Vastgeroeste ideeën belemmeren de vernieuwing waar de samenleving zo innig naar verlangt.
In Tot uw dienst krijgt de overheid van de toekomst vorm: een netwerkorganisatie die over de verschillende bestuurslagen heen antwoorden aan klanten biedt. Door in dialoog te gaan, door niet alleen te denken maar vooral te doen, door te praten met in plaats van over de burger, ontstaat een overheid waar openheid, authenticiteit en transparantie centraal staan.
“Strategie en organisatie van publieke organisaties” is een handboek dat leidinggevende ambtenaren (die we vandaag “publiekemanagers” noemen) en studenten die zich willen voorbereiden op een leidinggevende functie in publieke organisaties de begrippen, modellen en theorieën wil aanreiken die hen moeten in staat stellen om de strategische en organisatorische dimensies van hun organisatie op een succesvolle wijze gestalte te geven. Daarmee ondersteunt het boek de fundamentele en ingrijpende veranderingsprocessen die zichmomenteel op alle bestuursniveaus in publieke organisaties voltrekken. Het begrip “publieke organisatie” moet daarbij in zeer ruime zin worden begrepen: de “echte” overheid, maar evenzeer al die organisaties die vooral bedoeld zijn om “maatschappelijke waarde” tot stand te brengen en die niet in de eerste plaats op hun financiële winstgevendheid worden afgerekend.
Hoe maken onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, openbare besturen, zorg- en welzijnsorganisaties, … de stap van missie en visie naar resultaten en effecten? Zonder twijfel zijn medewerkers hierbij een cruciale factor. En dus logischerwijs ook het medewerkersbeleid. Dit boek richt zich dan ook naar leidinggevenden in social profit en naar HR-medewerkers en HR-verantwoordelijken.
Sturen en Stuwen legt de weg van visie naar effecten bloot, een weg die loopt langs leiden én motiveren van medewerkers, en langs “efficiëntiviteit” en tevredenheid. Een weg die bepaald wordt door interne én externe krachten. Een weg die het moet hebben van evenwichten en maatwerk. In dit boek geen ijzeren wetten, onfeilbare stappenplannen of grote waarheden. Wel een uitvoerige landkaart, doorspekt met inspirerende voorbeelden en 101 open vragen. Alles om uw waarheid te ontdekken…
This book presents the strategies that built Disney - and how they can help your business soar beyond the limits of traditional management. Walt Disney's dreams, beliefs, and daring launched an entertainment and marketing empire, one whose influence is felt around the world and whose success provides a dynamic model of business excellence. The Disney Way provides an in-depth examination of the Disney philosophy, and explains how to instill it in any company - to achieve superior teamwork, consistent innovation, and Disney-style success.Praise for The Disney Way : 'If you've ever wondered exactly how a cartoon rodent spawned a media empire - and whether your company could learn anything from Disney's methods - here's your chance to find out ...' - Fortune .
TIPS, de afkorting van Training in Inter Personal SkiIls, is een van de eerste Amerikaanse trainingsprogramma's voor interpersoonlijke vaardigheden. Op basis van dit programma hebben Robbins en Hunsaker een praktisch boek geschreven dat de mogelijkheid biedt te werken aan vaardigheden op het gebied van luisteren, doelen bepalen, feedback geven, empowerment, overtuigingskracht, politiek bedrijven, coachen, vergaderingen leiden, teams opbouwen, conflicten oplossen, onderhandelen en vraaggesprekken voeren. Nieuwe onderzoeksresultaten en ervaringen en feedback van zowel docenten als cursisten hebben ertoe geleid dat de auteurs het oorspronkelijke TIPS-leermodel aangepast hebben.